Igra nije samo zabava

Kod djece je igra od suštinskog značaja jer kroz nju istražuju i upoznaju sve što ih okružuje. Zadatak roditelja u tome je poticanje i pravilno usmjeravanje ili pomoć u igri.

Naravno, vrijede neki principi uspješne igre. Djeca moraju uživati u aktivnosti i odlučivati se za nju dobrovoljno; inače je neće doživljavati kao igru i zabavu, već kao nepotreban pritisak s lošim raspoloženjem. Igra bi trebala predstavljati posebnu priliku za rast djeteta, ako zadovoljava djetetove potrebe.

Svi procesi djetetova razvoja prisutni su tijekom igre – kognitivni, socijalni, emocionalni i fizički. Djeca također razvijaju sklonost prema učenju, motiviranija su, uključuju istraživanje, iskušavaju svoje granice i vlastite sposobnosti. Ukratko, igra gradi temelje za cjeloživotno učenje!

 

 

Igrice i igračke

Najprikladnija igračka za dete definitivno je ona koju dete iznova i iznova bira samo. Naravno, tokom razvoja, potrebno je bezbroj igračaka, stoga je važno pravilno ih birati u skladu s promenama koje se dešavaju tokom odrastanja. Bitno je da igračka pruža mnogo mogućnosti za igru kako bi bila zanimljiva detetu, zato se odgovarajući predmet može pronaći među didaktičkim igračkama, čija je svrha razvijanje dečijeg razmišljanja, podsticanje pisanja, razumevanje brojeva, učenje oblika i takođe čitanje. Ovde možemo istaći na primer aktivne kocke ili stolove, jer sadrže različite funkcije koje pružaju deci različite vrste igara i istovremeno učenja.

Najpre je važno upoznati dete s muzikom, jer podstiče dete da imitira zvukove, prepoznaje zvukove (životinje, vatrogasna sirena), peva, i takođe govori, ukratko, razvijajući rečnik. Obično pažnju privlače upravo muzički instrumenti, jer su odličan učiteljski pribor za razvoj fine motorike i strpljenja.

Pre svega je važno upoznati dete sa muzikom što je pre moguće, jer podstiče dete na imitiranje zvukova, prepoznavanje zvukova (životinja, vatrogasna sirena), pevanje i takođe govorenje, ukratko, razvijajući rečnik. Obično pažnju privlače baš muzički instrumenti, jer su odličan učiteljski pribor za razvoj fine motorike i strpljenja.

Deci su takođe interesantne aktivnosti poput slagalice i građenja. Izgraditi, srušiti, pa malo drugačije ponovno izgraditi, tipična je kreativna aktivnost koja podstiče radoznalost i jača motoričke sposobnosti. Uče se planirati, rešavati probleme i stvarati nešto čak i ako je to na svoj način, van plana.

Prava priprema za odrasli život svakako je igra uloga. To je prvi test društvenih veština. Postaće pravi kuvari, junaci, ukratko, imitiraće stvarni život. Počinju shvatati važnost vlastite uloge u svetu koji ih tek čeka.

Ako se roditelji danas, usprkos svoj zauzetosti, posvete igri s detetom, mališani će osetiti njihovu prisutnost i zajedno će stvoriti neopisivu vez podržanu poverenjem. Možda će i odrasli tada osetiti i setiti se nečega što je u zrelim godinama možda već zaboravljeno. Zar nije nešto najlepše diviti se detetu dok priprema kolače za Deda Mraza? E pa, iz toga možemo naučiti da ne izgubimo veru, već i uživamo u trenutku, plešemo, pevamo, za trenutak zastanemo i divimo se okolini, sanjarimo i ne opterećujemo se prošlošću i budućnošću. Deca mogu biti pravi mali učitelji.

“Dečje igre nisu samo igre, već ih treba smatrati kao najozbiljnije aktivnosti deteta.”

Michel de Montaigne